12 mars 2006

En bild säger inte mer än tusen ord

En text kan säga mer än en bild och har dessutom flera dimensioner som bilden saknar. Jämför till exempel en beskrivning av en helt vardaglig situation ur Kafkas dagböcker med en bild av Göran Hägglund.

Texten:

”Nu på kvällen när jag suttit och läst sedan klockan sex i morse, märkte jag hur min vänstra hand sedan en stund tillbaka av medlidande höll om min högra hands fingrar”

Bilden:

En text förmedlar inte bara en beskrivning av något. Den innehåller även ett urval av vad som skall beskrivas, ett perspektiv ur vilket det beskrivs, ett sätt att beskriva, en betoning och en värdering. Bilden ger bara en beskrivning. Och i Hägglunds fall säger mig bilden ingenting.

Till detta kan man lägga aspekten att de ord som en bild säger lämpligen måste formuleras i en text. Och att de texter som bifogas en bild kan öppna dimensioner i bilden som bilden inte själv förmår öppna. Även i denna relation är texten överordnad bilden när det gäller förmågan att förmedla innehåll.

Fast å andra sidan…

Nu när jag tänker på det undrar jag om en text av Göran Hägglund säger mer eller mindre än en bild av honom.

”Familjen spelar för mig en nyckelroll i byggandet av samhället. Jag tror att det behövs fler miljöer där vi som människor kan känna oss omtyckta, älskade om man så vill, för vad vi är, inte för hur vi ser ut eller för vad vi äger. Familjen och hemmet är för de allra flesta människor en sådan miljö. Det finns för få sådana miljöer. Jag tror att det behövs fler för att kunna bygga ett varmare och bättre Sverige, där vi ser varandra, där alla känner sig omtyckta och behövda. De miljöerna behöver bli fler. Vi behöver stärka familjerna.” (Göran Hägglund i ett anförande i riksdagen)

Och om man skulle räkna alla ord som sagts efter publiceringen av vissa Mohammed-bilder kan man garanterat räkna mer än tusen.

Okej, olika bilder säger olika mycket och olika texter säger olika mycket. Likväl står jag fast vid ståndpunkten att en bild inte säger mer än tusen ord. Inte med nödvändighet i alla fall.
Counter Stats
big brother
big brother Counter