16 mars 2007

Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

Idag var jag med i radioprogrammet Rakt på Sak. Eller ja… Inte jag personligen, alltså. Det var snarare så att jag blev apostroferad och omtalad, skulle man kunna säga. Bakgrunden var ett tidigare inlägg på den här bloggen där jag gjorde en reflektion om konkurrensförhållandet mellan Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Nu hade alltså lokalradion uppmärksammat mina reflektioner och bjudit in representanter från de båda partierna för att reda ut begreppen.

I kristdemokratiska ringhörnan: Eva Sundqvist. För Sverigedemokraterna: Lars Flemström.

Ur intervjun:

Päivi: Vad säger du om det här som står i Martin Linds blogg?

Eva: Ja, det var inte bra för blodtrycket, kan man säga. Jag blev väldigt upprörd och han är ute, Martin Lind, alltså, han vill sprida lögner och fördomar om oss som parti och oppositionen i allmänhet men oss i synnerhet tydligen i det här. Alltså vi har inga som helst kopplingar till Sverigedemokraterna. David Kronlid har tillhört KDU och han har aldrig varit aktiv i partiet. Lars Flemström har tillhört kristdemokraterna och har inte heller varit aktiv i partiet eller fått någon ingång. Och att vi skulle innehålla någon grupp ultrakonservativa abortmotståndare och främlingsfientliga nationalromantiker är en ren lögn, alltså är jag det? Vill Martin Lind säga att jag är det? Det är ren och skär lögn och han behåller en massa fördomar som han försöker sprida ut om oss.

Päivi: Men ligger det ingenting i det Martin Lind skriver, menar du?

Eva: Ja, det finns ju naturligtvis Lars Flemström, David Kronlid, dom har gått över till Sverigedemokraterna. Det finns en och annan. …

Lite längre fram i diskussionen…

Lars Flemström: Eftersom Eva Sundquist är så duktig på att beskylla andra för lögn så tar jag mig friheten att beskylla henne för lögn när hon säger att jag inte varit aktiv i kristdemokraterna.

Eva: Varför gick du ur då?

Ännu lite längre fram:

Eva: …Sverigedemokraterna har ju försökt att lägga sig så nära oss som möjligt, man har en blåsippa, vi har en vitsippa, man talar om familjen, man talar om kristna traditioner och där talar man ju om nationalkyrkan, Svenska kyrkan som vi säger att man måste vara fri ifrån och så. I många frågor så har man ju försökt att lägga sig så nära som möjligt. Men det finns avgrundsdjup mellan dessa två partier, det är tydligt. Och det handlar ju om invandrarfrågan, denna fråga som är så laddad.


Några funderingar:

1. Andas in – andas ut… Lugn och fin. Låt inte den här diskussionen gå ut över din hälsa, Eva. Det önskar jag dig inte.

2. Eva, i din inledningsreplik påstår du att ni inte har några som helst kopplingar till Sverigedemokraterna. Det kanske är lite kategoriskt att uttrycka sig på det sättet, eller vad tror du? Inga som helst kopplingar? Är det verkligen sant?

3. KDU – är inte det kristdemokraternas ungdomsförbund?

4. Menar du att Flemström har varit aktiv i kristdemokraterna eller inte? Han verkar hävda det själv? Och om han inte varit aktiv – vad betyder det att du frågar varför han har gått ur partiet?

5. De ultrakonservativa abortmotståndarna har den senaste tiden utmärkt sig som en ganska tydlig väljargrupp i era led. Tjafset har ju handlat om att denna grupp inte längre kommer att rösta på er om ni inte tar några steg tillbaks i abortfrågan. Eller har jag missuppfattat dispyten totalt?

6. Att Sverigedemokraterna flirtar med era väljargrupper verkar du själv hålla med om.

7. Benämningen ”främlingsfientliga nationalromantiker” tycker jag är passande för Sverigedemokraterna. Håller du inte med om det? Om du inte håller med – vari ligger i så fall detta avgrundsdjup mellan kd och sd? Jag trodde det handlade om att sd är främlingsfientliga medan kd inte är det.

8. Om benämningen stämmer och om Sverigedemokraterna har snott väljare och politiker från er – kan man då inte säga att de väljare som gått över från er till Sverigedemokraterna också är främlingsfientliga nationalromantiker? Varför skulle de annars gå över till ett sådant parti?

9. Du undrar om jag tycker att du är en ultrakonservativ abortmotståndare och främlingsfientlig nationalromantiker. Mitt svar på den frågan är nej. Varför tror du att jag tycker det? Mitt inlägg handlade om era partiers väljargrupper, inte om Eva Sundqvist. Var jag så otydlig?

10. Vad är det förresten som du anser att jag har ljugit om?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra! Gillar dina insändare i NA. Christopher Leijon (v) Örebro

13:43  
Blogger Martin Lind said...

Tackar, tackar.

10:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Counter Stats
big brother
big brother Counter