12 april 2007

Får man skriva vad som helst?

På olika sätt och i olika sammanhang har företrädare för kristdemokraterna reagerat mot formuleringar som framförts på den här bloggen. Det är då inte kritiken eller reflektionerna man har reagerat mot, utan formuleringarna. Därför har kristdemokraternas motreaktion inte handlat om att bemöta inläggen, utan om att försöka förhindra dem.

Jag ska inte längre få skriva vad jag vill, hur jag vill. I fortsättningen måste jag ta hänsyn till hur det jag skriver kan komma att uppfattas av kristdemokraternas politiska sekreterare.

Det är som om en konstig känsla växer fram i maggropen. Sist jag hade den känslan var när jag skulle skriva något om Mohammed-karikatyrerna. En känsla av ofrihet.

Med detta har min bild av kristdemokraterna knappast blivit mer positiv. Det är alltså inte nog med att de har suspekta kopplingar till Sverigedemokraterna. De verkar också ha en från de etablerade partierna avvikande syn på det fria ordet.

Ska jag tolka detta som att kristdemokraterna ännu inte helt har gjort upp med kristendomens långa tradition av censur?
Counter Stats
big brother
big brother Counter