23 mars 2007

Semester, schampo och sånt

Snö på marken. Perfekt. Tänk om det hade varit tio grader varmt och solsken. Fågelkvitter och vår i luften. Då hade det inte känts lika bra att åka från Sverige idag. Men nu är det helt okej, faktiskt.

Semestern börjar strax innan den börjar. Fram tills igår var jag helt inställd på det jag gör i min profession. Ledigheten och resan var bara ännu en inbokad tid i almanackan. Men igår kväll inleddes den mentala omställningen. Efter ”Ordförande Persson”, förstås. Livet började fyllas med andra saker än politik. Små detaljer.

I morse till exempel. Mitt schampo tog slut. Men som tur är har min kära fru en egen uppsättning hårvårdsprodukter som man kan låna lite av när sådant händer. Problemet är bara att det inte går att se vilken av flaskorna och tuberna som innehåller just schampo.

Prioriteringsordningen när det gäller konsumentinformation ser ut ungefär så här:
1. Varumärket
2. ”New” nånting. Just den här tuben innehåller något som de tidigare inte har innehållit och som gör den mycket bättre.
3. På tredje plats kommer något som närmar sig en substantiell innehållsbeskrivning, men tyvärr på molekylnivå och därför inte särskilt behjälplig. Att den kvasivetenskapliga ”formula” som framhävs är resultatet av forskning och rekommenderad av höga vederbörande påverkar inte det faktum att den rimmar illa med en rätt så elementär gymnasiekemi när det gäller relationen till grundläggande naturlagar.
4. Och så var det frågan om innehållet. Schampo, balsam eller hudlotion. Vad innehåller flaskan egentligen? Frågan kvarstår obesvarad.

Jag fick chansa. Fortfarande är jag osäker på om jag valde rätt, men en sak är säker. Mitt hår bär doften av en ljuv sommaräng.

Konsums blåvitt, vart tog du vägen?

Och vad hände nu? Blev det politik i alla fall?
Counter Stats
big brother
big brother Counter