23 juni 2006

Intelligent beteende

Under senaste landstingsfullmäktige gjorde jag ett kort besök i Arne Naess bok ”Empirisk semantik”. Man kan väl säga att kontexten fördjupade textens innebörd. Alltså: att läsa boken under ett landstingsfullmäktige gav en djupare förståelse eftersom innehållet i boken kan tillämpas på omgivningen. Jag har upplevt samma fenomen i en annan kontext. En sommar som jag tillbringade vid ett löpande band på Lithells i Sköllersta. På rasterna läste jag Kapitalet. Det var en ganska häftig upplevelse.

Tillbaks till Naess.

Ett citat:

”Tendensen att betrakta allting utifrån flera sidor och samtidigt bevara överblicken över pro och contra är av stor betydelse vid intelligent beteende”.

Ett djärvt citat. Att han vågar.

Sedan lyssnade jag ett tag till på debatten… Jo, han har nog rätt.
Counter Stats
big brother
big brother Counter