24 augusti 2006

Knacka dörr

Det här med att knacka dörr har sin charm, men senaste vändan blev jag faktiskt lite deprimerad.

De flesta är positiva när man plingar på. Nästan alla, faktiskt. Även de som inte sympatiserar med socialdemokratin. Kanske beror det på att man själv försöker vara positiv. Den gamla grundregeln gäller: le mot världen och världen ler mot dig.

Mannen som gjorde mig deprimerad var väl inte direkt negativ eller ovänlig. Men han resonerade på ett för mig fullständigt obegripligt sätt: han skulle minsann inte rösta.

- Nähä, så du ska inte utnyttja din demokratiska rättighet att påverka din omgivning, vara med och utöva inflytande på sådant som direkt påverkar dig i ditt liv såsom boende, arbetsliv, välfärd, utbildning, vård och omsorg?
- Nej, det tänker jag inte göra.
- Nähä, det var ju synd.
- Och du är förstås inte intresserad av varför. Det var inte heller Sören Gunnarsson, som knackade på här förra valet. Han var inte intresserad av varför jag inte skulle rösta. Och så är det. Ni intresserar er inte för vad vanliga medborgare tycker.
- Där håller jag nog inte med riktigt. Vi bryr oss visst om vad vanliga medborgare tycker. I landstinget där jag sitter som förtroendevald har vi lagt ner massor av tid och arbete för att nå ut till länsmedborgarna för att få veta vad de tycker. Så varför tänker du inte rösta, då?

...
Här blev det en ganska lång diskussion där jag försökte förstå varför mannen inte ville rösta. Tyvärr kan jag inte återge hans argumentation. Jag kommer inte ihåg argumenten. Förmodligen därför att jag inte tyckte att de höll.
...

Lite senare:

- Men min röst spelar ju ingen roll i alla fall. Om jag låter bli att rösta så behöver jag ju inte heller ta ansvar för hur det blir.
- Där har du fel. Du påverkar även om du inte röstar.
- Nej, inte alls. Hur skulle jag kunna göra det?
- Jo, därför att du har en röst som du skulle kunna använda till att rösta på oss. Säg att du använder den rösten och att det väger precis jämnt mellan blocken. Avstår du från att rösta så har borgarna istället en rösts övervikt. Då blir det borgerlig majoritet och borgerlig politik för hela slanten. Enbart därför att du inte röstade.
- Jasså, är det så du menar. Jo, det kanske stämmer. Men jag kommer i alla fall inte att rösta.

De sista orden ekar fortfarande i huvudet på mig. Han kommer i alla fall inte att rösta.

Nej, men skit i det då. Skit i alla som genom historien har kämpat och gjort stora personliga uppoffringar för Din rätt att rösta. Skit i alla som har dött i kampen för ett demokratiskt samhälle. Skit i alla som kommer att drabbas om det skulle bli en borgerlig majoritet.

Du kan sitta i din lägenhet och känna dig nöjd med att ha snoppat av en valarbetare som ägnar en stor del av sin fritid att svettandes springa upp och ner i trappor i sina förmenta försök att få allmänheten att stänga av TV:n för en stund och utnyttja sin demokratiska rättighet. Hoppas du mår bra av det.

Skit ner dig!
Counter Stats
big brother
big brother Counter