21 oktober 2006

Fråga Nuder

Pär Nuder intervjuades i Ekots lördagsintervju. En vältalig partiledarkandidat upphöjer den politiska korrektheten till konst.

Kära Pär, vilken värld lever du i?

Du menar alltså på fullaste allvar att Perssons betydelse för valutgången är kraftigt överdriven. Att väljarna har utgått ifrån sakfrågorna och att partiledarna inte påverkar opinionen. I så fall undrar jag varför Persson lyftes fram på nästan alla våra valaffischer? Jag undrar också hur jag som valarbetare ska tolka alla de väljare som sa att de hade röstat på oss om det inte vore för Göran Persson. Ljög dom?

Om du har rätt - om det var politiken det var fel på och inte Persson - då betyder valresultatet att väljarna faktiskt ville ha en borgerlig politik. Man ville alltså ha högre fackföreningsavgifter, sänkt arbetslöshetsersättning och sämre sjukförsäkring. I så fall borde socialdemokraternas valstrategi inför nästa val bli att komma närmare moderaternas politik. Om det nu är den det handlar om.

På den punkten hoppas jag innerligt att du har fel.

I partiledarfrågan försökte du få oss att tro att ingen av de kandidater som nu är på tapeten överhuvudtaget funderar på partiledarskapet. Att du själv inte har tänkt tanken. Tror du på fullaste allvar att någon tar det för en sanning? Antingen tänker du helt annorlunda än de flesta andra eller så drar du en officiell vals som du räknar med att lyssnarna går på.

Kritiken mot din egen kandidatur uppfattar du som en mediakonstruktion. Du har inte hört någon partimedlem yttra något åt det hållet. Låt mig i så fall göra ett avslöjande. Många i partiet ställer sig skeptiska till att du ska bli vår nästa partiledare. Kravet på en kvinnlig kandidat är inte bara ett positivt ställningstagande. Det är också en garanti för att du inte ska bli aktuell. Om du inte visste detta redan är jag den förste att beklaga. Sorry.

Dina intervjusvar präglas av två saker:
1. En grov underskattning av de viktigaste orsakerna till valnederlaget
2. En tendens att ge politiskt korrekta och (därmed) icke trovärdiga svar

Jag har lite svårt att förhålla mig till dina svar. Antingen tror du på vad du själv säger och då har vi en väldigt naiv partiledarkandidat. Eller så tror du inte på vad du säger och i så fall är du oärlig, samtidigt som du underskattar svenska folket.

Om din version gäller för hela partistyrelsen står övriga partiet inför en stor uppgift om man tänker sig att vi ska vinna nästa val. Min förhoppning är att partiets valanalys är öppen och förutsättningslös och att partiledningen inte på förhand ägnar sig åt att censurera slutsatserna. Vad som händer nu och vilka slutsatser vi drar är avgörande för om vi ska kunna återkomma som en politisk kraft i nästa val. Inget pris är för högt för den saken. Om vi så ska vara tvungna att offra både Persson och Nuder.
Counter Stats
big brother
big brother Counter