10 oktober 2006

Böcker...

Antar Ullis utmaning

1. En bok som förändrat mitt liv.
Hmm.. Finns många böcker som har påverkat hur jag ser på saker och ting. Kurslitteraturen på min första sociologikurs gjorde starkt intryck. Ottomeyers ”Människan under kapitalismen”, Hubermans ”Människans rikedomar” och Fromms ”Flykten från friheten” satte sina spår. Senare är det väl främst Robert Pirsigs böcker ”Zen and the art of motorcycle maintenance” och ”Lila” som har gett mig en förändrad syn på tillvaron.

2. En bok jag läser mer än en gång.
Jag brukar inte läsa om böcker. Föredrar att lägga tiden på att läsa något nytt. Men ibland återvänder jag till Marx. Jag kan också tänka mig att läsa om Pirsigs ”Zen och konsten att sköta en motorcykel” i svensk översättning.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö.
”Hur man överlever på en öde ö” – om det finns någon sådan.

4. En bok som fick mig att skratta.
Håller med Ullis. ”Liftarens guide till galaxen”. Michael Moores böcker är ganska kul. Sedan finns ju också klassikern ”Röde Orm” av Frans G. Bengtsson. Biografin om Che Guevara innehåller en del roliga episoder. Che:s egna dagbokskommentarer är väldigt underhållande. Houllebecq fick mig att fnissa, av någon konstig anledning. Jag är nog lite sjuk, kanske. Framförallt ”Elementarpartiklarna”, men också ”Plattform”.

5. En bok som fick mig att gråta.
”Dårskap för två” gjorde mig mycket illa berörd. ”Nazismen i dokument” är också den obehaglig läsning.

6. En bok jag önskar hade skrivits.
”Hur man lurar ett folk” av Fredrik Reinfeldt. Eller Kapitalet, del 4: ”How to do it”.

7. En bok som inte borde ha skrivits.
Allt av Lorentz Lyttkens. Timbro-böcker känns ganska onödiga.
Undrar hur världen hade sett ut om inte Bibeln hade skrivits?

8. En bok jag just nu läser.
Jag läser i teman. Biografier. Historiska böcker. Filosofi. Nu är jag inne på klassiker. ”Idioten” av Dostojevskij. Men jag läser sakta. Jag parallell-läser ”Den politiska Adeln”, men den är skriven i en så tråkig ton, så den tar jag i små portioner.

9. En bok jag tänkt läsa.
Ojojoj… Någon gång ska jag läsa ut ”No logo” av Naomi Klein. Maken till pratig bok har jag sällan varit med om. Den tar ju aldrig slut. Winston Churchills ”Min ungdom” ligger också den och samlar damm på nattduksbordet. Sedan ska jag nog ta tag i Smiths ”A theory of moral sentiments”.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare.
Där blir det nog pass för min del.
Counter Stats
big brother
big brother Counter