12 juli 2006

Semester?

Det här med semester har sina sidor. Man tänker sig att ledighet ska innebära avkoppling. Samtidigt har man hängandes över sig allt som man inte hunnit med tidigare och som man skulle hinna med på semestern. Husrenovering till exempel.

Lägesrapport kolon:

Oljetanken är borttagen. Första åtgärden under den här semestern. Äntligen.

Problemet är utrymmet som tanken lämnade efter sig. Ett tomt, gapande och oljeluktande hålrum mitt i källaren. Det fick bli vitt. Först taket. Vit takfärg. Sedan väggarna. Samma färg. Golvets betonggrå nyans övergick i vitt. Resultatet: ett vitt rum på ca 4 kubikmeter.

Reflektion: här vore det coolt att göra ett ljusrum, typ. In med en vit fåtölj. Upp med lite fräna spotlights i taket. Sådär.

Lite grann kan man tänka att det är himla fränt att ha ett vitt rum någonstans i huset som man bara kan sitta i, typ, och ha det vitt runomkring sig. Problemet är bara att utanför detta rum stockas bråten i högar. Bastun är full med bråte. Arbetsrummet likaså. Frun påtalar behovet av ett förråd. Sagt och gjort. Nu är det vita rummet under omvandling. För tillfället står det två omonterade IKEA-bokhyllor i utrymmet och väntar på att ta upp plats. Där dog den drömmen. Synd på spottarna.

Nästa projekt: garaget. Målning. Som tur var fick jag hjälp av klubben. I lördags. På några timmar var hela garaget målat. Allt utom gavlarna. Det går snabbt om man är några stycken. Undrar vad det gick åt mest av. Färg eller öl. Många burkar blev det i alla fall.

Del två i garageföljetongen är betonggolvet. Hela dagen igår gick åt till att slipa golvet. Med en tung golvslip som jag hade lånat. På kvällen var hela näsan var full med någon slags betongdamm. Men nu är det i alla fall klart. Återstår ”bara” målningen. Epoxynånting. Tvåkomponentfillitjosan. Det blir spännande.

Och nu när garaget har blivit så fint så ser det ju inte vidare bra ut med en sliten och solblekt fasad på huset. Alltså är planerna redan igång på att byta panel på ena långsidan. Riva loss den gamla. Spika upp ny. Grundmåla. Stryka på ny färg. Två lager.

Efter en veckas semester har arbetet snabbt stockat sig och jag har svårt att se hur någon dag – vardag eller helgdag – ska kunna användas till något annat än husrenovering.

Sedan tänker jag sålunda:

Å andra sidan. Jag är ju inte den som sitter och slappar helt sysslolös. En fem veckors semester utan något att göra skulle nog vara rena tortyren för mig. Att ägna sig åt lite byggarbete är kanske inte helt fel vid närmare eftertanke. Det är något helt annat än vad jag gör när jag inte har semester. Det är handgripligt. Man ser resultaten direkt. Och man arbetar åt sig själv. Kanske är det här den perfekta semestern. Helt till skillnad från vad man kan tro.

Jag drar mig till minnes ett citat från Marx, fritt ihågkommet:

”Det är inte arbetet som sådant människan skyr som pesten, utan det alienerade lönearbetet.”

Alltså: semester behöver inte innebära frånvaro av arbete. Tvärtom kan en dos arbete – åt sig själv, för sig själv – vara en berikande sysselsättning under en lönearbetesbefriad sommarmånad. Jag börjar vänja mig vid tanken att en semester som huvudsakligen gått åt till arbete inte alls behöver vara bortkastad.

- Med reservation för att slutsatsen kan vara en efterhandskonstruktion.
Counter Stats
big brother
big brother Counter