13 februari 2007

Anmälan!

Idag gjorde jag följande anmälan till Granskningsnämnden för radio och TV:

Program/inslag:
Nyhetsmorgon/inslag om blockad av företagare som vägrade skriva under kollektivavtal

Kanal/station:
TV4

Sändningstid:
070213, mellan 07.30 och 08.00

Varför jag vill få programmet prövat:
Ämnet är kontroversiellt och behandlades ensidigt. Man hade bjudit in en representant från Svenskt Näringsliv och en representant från LO, men endast arbetsgivarparten och alltså inte någon anställd. Frågorna som ställdes av programledarna var klart vinklade och hela arrangemanget med gästernas placering i sofforna var riggat i syfte att få företagaren att framstå som ett offer för fackligt övervåld.

Citerat från Granskningsnämndens hemsida:

Regler för TV4
Opartiskhet
Programverksamheten ska bedrivas opartiskt. Kravet har tre beståndsdelar:
o En klart utpekad part som utsätts för kritik ska ges möjlighet att bemöta kritiken.
o Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett ensidigt sätt.
o En representant för programföretaget får inte ta ställning i en kontroversiell fråga.

Och så här skrev jag till TV4:

Hej Andreas!

Jag tänkte bara informera dig om att jag har anmält er till Granskningsnämnden för radio och TV efter att ha tagit del av er ensidiga rapportering av det kontroversiella ämnet ”kollektivavtal”. Inslaget jag refererar till sändes i Nyhetsmorgon i morse och bestod i en soff-intervju med en företagare som tvingats skriva på kollektivavtal genom att, som det beskrevs, utsättas för ”fackligt övervåld”.

Min förhoppning är att denna anmälan ska bidra till att era inslag och er nyhetsrapportering ska bli mindre ensidiga i framtiden.

Med förhoppning om en fällande dom,

Martin Lind

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det vore verkligen på sin plats om nyhetsrapporteringen kring fackliga stridsåtgärder blev mer nyanserad.

Jag funderar även på hur vi kan bli bättre på att beskriva vad det verkligen handlar om.

22:31  

Skicka en kommentar

<< Home

Counter Stats
big brother
big brother Counter