Varför händer det inget?
Olika typer av skäl till varför saker inte händer i en organisation:
1. Går inte
2. Kan inte
3. Vill inte
4. Törs inte
5. Orkar inte
Den första kategorin handlar om vad som är förenligt eller oförenligt med gällande naturlagar. Övriga kategorier är av mer pedagogisk-praktisk natur.
1. Går det inte så går det inte. Men tyvärr förväxlas ofta denna kategori med någon eller några av de andra kategorierna.
2. Att en person inte kan betyder inte att det inte går. Bristande kompetens eller bristande förmåga kan avhjälpas antingen med kompetensutveckling för den som inte kan eller genom att den som inte kan ersätts med någon som kan. Med skickliga piloter kan man färdas i avancerade farkoster.
3. Det är inte helt ovanligt att man får svaret ”det går inte”, av personer som egentligen tänker ”jag vill inte”. Här gäller det att skaffa sig kunskap om vad som är möjligt och vad som faktiskt inte är möjligt så att man med goda argument kan komma fram till att frågan egentligen inte handlar om vad som är möjligt, utan om vad som är önskvärt. Kvarstår motståndet kan diskussionen med fördel övergå till att handla om vems vilja som är överordnad. Om motståndet fortfarande kvarstår finns det ytterligare saker att diskutera: vad står det i den ovilliges arbetsbeskrivning? Vad betyder begreppet ”arbetsvägran” och vad får det för konsekvenser om man har gjort sig till föremål för denna förseelse? Och så vidare.
4. Feghet beror ofta på osäkerhet. Man vet inte vad en förändring kommer att leda till, därför avstår man. Lösningen på detta är mer kunskap och mer dialog. Man kan också lära av andras erfarenheter. Skulle man mot förmodan vara först att pröva något får man helt enkelt tillgripa mod. Som i bröderna Lejonhjärta: ”Jag törs inte, men jag gör det ändå. För annars är man bara en liten lort”.
5. Det är alltid enklast att avstå. Följa strömmen. Låta sig ledas och förledas av andra logiker än den egna övertygelsen. Smälta in. Smälta bort. Försvinna… Å andra sidan finns det inga gränser för vad som kan åstadkommas med lite ansträngning.
1. Går inte
2. Kan inte
3. Vill inte
4. Törs inte
5. Orkar inte
Den första kategorin handlar om vad som är förenligt eller oförenligt med gällande naturlagar. Övriga kategorier är av mer pedagogisk-praktisk natur.
1. Går det inte så går det inte. Men tyvärr förväxlas ofta denna kategori med någon eller några av de andra kategorierna.
2. Att en person inte kan betyder inte att det inte går. Bristande kompetens eller bristande förmåga kan avhjälpas antingen med kompetensutveckling för den som inte kan eller genom att den som inte kan ersätts med någon som kan. Med skickliga piloter kan man färdas i avancerade farkoster.
3. Det är inte helt ovanligt att man får svaret ”det går inte”, av personer som egentligen tänker ”jag vill inte”. Här gäller det att skaffa sig kunskap om vad som är möjligt och vad som faktiskt inte är möjligt så att man med goda argument kan komma fram till att frågan egentligen inte handlar om vad som är möjligt, utan om vad som är önskvärt. Kvarstår motståndet kan diskussionen med fördel övergå till att handla om vems vilja som är överordnad. Om motståndet fortfarande kvarstår finns det ytterligare saker att diskutera: vad står det i den ovilliges arbetsbeskrivning? Vad betyder begreppet ”arbetsvägran” och vad får det för konsekvenser om man har gjort sig till föremål för denna förseelse? Och så vidare.
4. Feghet beror ofta på osäkerhet. Man vet inte vad en förändring kommer att leda till, därför avstår man. Lösningen på detta är mer kunskap och mer dialog. Man kan också lära av andras erfarenheter. Skulle man mot förmodan vara först att pröva något får man helt enkelt tillgripa mod. Som i bröderna Lejonhjärta: ”Jag törs inte, men jag gör det ändå. För annars är man bara en liten lort”.
5. Det är alltid enklast att avstå. Följa strömmen. Låta sig ledas och förledas av andra logiker än den egna övertygelsen. Smälta in. Smälta bort. Försvinna… Å andra sidan finns det inga gränser för vad som kan åstadkommas med lite ansträngning.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home