18 juli 2006

Getzman förstår inte

”Hur jag än försöker så kan jag inte förstå vad som är bra med bidrag.” Så inleder Andreas Getzman en insändare. Trots att flera personer på olika sätt har försökt förklara sammanhangen så förstår inte Getzman. Det går bara inte in. Omfördelning – vaddå? Solidaritet – vaddå? Generell välfärd – Öööh? Rättvist samhälle – Ingen aning vad det kan vara.

Men det är klart. Om Getzman förstod vad det handlade om skulle det vara svårt att fortsätta vara moderat. Reinfeldt har förstått lite, men långt ifrån allt. Dock tillräckligt mycket för att helt byta fasad på de gamla moderaterna.

Anledningen till att Getzman inte förstår är att han inte ser samhället. Han ser bara individer. Och om man inte ser samhället så ser man inte klasser, sociala orättvisor, glastak, könsmaktstrukturer, social snedrekrytering eller segregation. Inget av detta finns för den som inte förstår.

Finns det inga orättvisor blir det överflödigt med sociala system som motverkar orättvisor. Generella bidrag blir onödiga. En solidarisk vård som fördelas efter behov blir onödig. Fackföreningar blir onödiga.

Man kan tycka att det är lite tragiskt när partipolitiskt aktiva driver en linje som bygger på att man inte förstår. Så länge man inte begriper är den hållbar. Om man skulle förstå blir den ohållbar. Därför håller man fast vid den. Det är enklare och tryggare att inte förstå.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jodå jag fattar. Det tror jag du också inser. Hur som helst, våra olika åsikter till trots. En trevlig blogg. Kul att läsa även om jag som du förstår inte håller med om allt.
Trevlig sommar!

//Getzman

11:14  
Blogger Martin Lind said...

Förstår du? I så fall förstår inte jag.

Men, men... Kul att du tycker bloggen är kul i alla fall.

Och trevlig sommar på dig själv!

/Martin

23:22  

Skicka en kommentar

<< Home

Counter Stats
big brother
big brother Counter